Saturday, June 23, 2012

Bilik sewa di London

Sebenarnya dah lama nak maklumkan tapi terlupa sahaja.  Sebenarnya komuniti Melayu di London ini ada satu bisnes secara private iaitu menyewakan bilik kepada pelancong atau visitor daripada Malaysia, Singapura dan mungkin Brunei.  Tapi hal ini tidak boleh dihebahkan sebab takut Council kat sini tangkap.  Ada pulak macam tu kan... tapi tak pe.  Maacam mana aku boleh dapat rumah kat London untuk 9 bulan ni.  Mula2 nak pergi sabatikal susah hati juga sebab memanglah dah lah dapat elaun sikit tapi kalau nak sewa rumah sure mahallah kan.  So Alhamdulillah, kawan yang baru balik sabatikal bagitahu ada rumah orang Melayu yang menyewakan bilik di London.  Sewa pun tak mahal cuma 500 pound.  Mak cik tu sediakan makan pagi dan malam.  Okey lah kan.  Tapi masakan makcik ni fantastic sebab dia dulu bekas chef hotel Brunei kat sini.  hahahaha... tak ke gemuksss terlebih aku.  Nasib baik aku berjalan kaki hari2 ke Tube station (lebih kurang 1.5 miles away dari rumah).  okey lah kan... kalau bilik tak de kat rumah dia, dia akan pass kat kawan dia.  Tapi rumah kawan dia tak lah se happening rumah dia ni sebab dia masaka dan makan tak berkira.  Tapi kawan dia tu.... malas nak cakaplah kan.  Kalau nak sewa harian. sebilik 70 pound termasuk makan, tak kira berapa org tapi agak2 lah kan takkan 4 orang satu bilik sebab bilik muat 2 orang je.  Reasonable lah... cuma kalau yang suka bilik air sendiri.... say good bye to this house sebab bilik air share...

31 comments:

  1. Salam ... nama saya Zulaikha, akan ke London untuk Master di LSE September ni. Boleh tak Dr. bagi saya maklumat tentang rumah makcik ni eg kawasan mana etc etc.. ini email saya. zulaikha.sidik@gmail.com. hope to hear from you soon. thanks.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum. Dr. Aziah, saya nora dari selangor. saya adalah pelajar ukm (Entomology). Saya akan ke london untuk attachment di Natural History Museum lebih kurang sebulan. InsyaAllah saya akan ke sana pada 10hb october ini. Sekiranya Dr. ada email mereka yg nak sewakan bilik, harap Dr. dapat emailkan contact info mereka pada saya. Bantuan Dr. amat saya hargai.

    Salam hormat & terima kasih.
    nora.fazili@gmail.com

    ReplyDelete
  3. Salam Dr,
    anak lelaki saya akan ke London Januari ini menyambung pelajaran di sana...bolehkah saya dapatkan nombor telephone atau email makcik tersebut. Saya sedang mencari accomodation yang sesuai utk anak saya...terima kasih atas bantuan Dr.

    email saya: zuraidakuzaifah@yahoo.com

    ReplyDelete
  4. Salam Dr

    Saya dan famili ( 4org dewasa)akan ke London pada 25/4/2013 sedang mencari accomodation di London.Harap Dr dapat emailkan mereka yang nak sewakan bilik.

    Terima kasih.
    email saya:khalilauni@hotmail.com

    ReplyDelete
  5. Salam dr, saya akan ke london hujung bulan januari 2013. Boleh saya dapatkan maklumat bilik sewa 500 pound tu?
    juzaili.azizi@gmail.com

    ReplyDelete
  6. salam dr saya akan ke london hujung bulan feb13 sedang mencari tempat tinggal. harap dapat dr berikan alamat mereka. tkasih atas info dan bantuan.

    freezebreeze67@yahoo.com

    ReplyDelete
  7. salam dr Aziah,
    saya akan ke london untuk belajar di LSBU bulan september 2013 selama 18 bulan, akan kesana bersama isteri dan 3 orang anak berumur 7,6 dan 2 tahun. perlu tempat tinggal selama seminggu untuk mencari rumah yang sesuai untuk di sewa.
    harap dapat emailkan mereka yang hendak sewakan bilik untuk seminggu.
    terima kasih

    zmburg@yahoo.com

    ReplyDelete
  8. salam Dr..boleh tolong emailkan saya maklumat makcik tu..terima kasih
    aescha14@yahoo.com

    ReplyDelete
  9. Salaam Dr,

    Saya, isteri dan anak (2 thn) akan ke London Ogos 2013 ni utk setahun. Boleh kami dapatkan contact tersebut atau mana-mana lagi contact yg sesuai untuk kami? terima kasih!

    haniffs@yahoo.com.sg

    ReplyDelete
  10. Salam.. minta izin dr. Aziah.
    saya ade menyediakan budget bilik sewa di London. boleh email sy utk maklumat lanjut
    azie_flashy@hotmail.com

    ReplyDelete
  11. Salam Dr. Aziah..

    Kalau tak keberatan saya juga nak minta contact mereka yang nak sewakan bilik or aparment untuk seminggu di London. Saya akan ke sana Julai ini.

    Email saya zaiti79@hotmail.com

    Terima Kasih banyak-banyak atas bantuan.

    ReplyDelete
  12. AsSalam Dr.
    Mohon dapat berikan saya alamat & ocntact details makcik ni. Sy akan ke London 27Aug ni, dan masih tak dapat tempat menginap yang 'reasonable'. Email saya bubblehomespa@yahoo.com

    ReplyDelete
  13. AsSalam Dr.
    Harap dapat berkongi contact details makcik ni. Sy akan ke Londaon pada 28hb Ogos dan setakat masih lagi mencari tempat menginap yang 'reasonable'. Sila email ke bubblehomespa@yahoo.com Terima kasih

    ReplyDelete
  14. Assalam,Dr,
    Saya dijangka buat internship di london selama 2bln bermula mei 2014... saya sedang mencari penginapan di london. Boleh Dr. kongsikan maklumat mak cik ni supaya saya boleh berhubung dgn beliau?? :-) Harap Dr. dapat emelkan kepada saya dengan kadar segera, mizzmurni@gmail.com

    ReplyDelete
  15. Hi. Cuba cari accommodation di London di website airbnb.com. Sistem airbnb ni based on trust and review, so baca review elok-elok. Sistem airbnb works well because usually the owners or tenants ada extra room so they rent out the rooms. Rates are usually much cheaper than hotels/or bnb biasa.

    ReplyDelete
  16. salam wrt dr, insyaAllah saya akn ke london ujung bulan ni..jadi nak mintak no makcik ni.ini email saya zubaidahhakam@gmail.com.terima kasih =)

    ReplyDelete
  17. as salam kak. harap akak sihat. saya dan keluarga insyaallah akan ke London Sept ini kerana saya akan sambung masters di sana, selama sethn setgh. blh akak tolong saya ? rumah makcik ini available lagi Sept nanti?
    Dr Azhar
    drsivazhar@yahoo.com

    ReplyDelete
  18. Salam Dr. In shaa Allah akan ke London September untuk program master. Mohon jasa baik dr untuk emailkan details rumah terbabit ke alamat ini. alinurfarahin@gmail.com

    terima kasih :)

    ReplyDelete
  19. Slm Dr mohon utk contact rumah tersebut. Email saya idanasri@gmail.com

    ReplyDelete
  20. As salam Dr, boleh email saya contact nama makcik tersebut sebab saya akan attend course selama 2 minggu di London Oktober ini. Email saya azura@tmsk.uitm.edu.my

    ReplyDelete
  21. salam.

    Boleh sy dapatkan contact no utk sewa rumah atau apartment di london selama 2 minggu? emel sy sha_sazali@yahoo.com thank you anyway.

    ReplyDelete
  22. Sorry, tumpang iklan ye Tuan Blog...Kepada sesiapa yang nak melawat kota London, kami ada menyediakan servis penginapan budget di London :http://homestaydilondon.blogspot.co.uk/@http://homestay-london.blogspot.co.uk/TQ n sorry again..

    ReplyDelete
  23. assalam
    dr aziah, saya dan family seramai 7 orang akan bercuti ke london selama seminggu pada pertengahan februari 2015. boleh dr berikan saya email atau pun contact no makcik ni? E mail saya masarris_6556@yahoo.com
    Terima kasih

    ReplyDelete
  24. Boleh saya dpt kan contact homestay makcik ni sebab saya akan ke london from 10/12/15 - 18/12/15.
    Email saya :azlindaen@gmail.com

    ReplyDelete
  25. Assalamualaikum
    Homestay ni masih available ke? Max berapa org? For one week stay 22-28Nov 2015
    Email me at hana5034@hotmail.com.
    Thanks

    ReplyDelete
  26. salam,
    boleh sy dapatkan maklumat untuk bilik sewa yg Dr. ckp kan ni? sy dan suami akan ke london setahun. terima kasih

    zarithsafinas@yahoo.com

    ReplyDelete
  27. Salam,
    Minta jasa baik beri contact no makcik ini. Plan ke sana pada 1-2-2016 hingga 11-2-2016.
    Wassalam

    shaaribaharudin@yahoo.com

    ReplyDelete
  28. Assalamualaikum Dr
    Saya amat berminat ingin tahu penginapan yg Dr ceritakan ini dan bagaimana nak menghubungi seterusnya....Boleh email ke saya norliza_62@yahoo.com
    Terimakasih

    ReplyDelete
  29. Assalam,
    Minta jasa baik jika ada kelapangan, beri email add/contact no orang yang sewakan bilik harian di London. Kami 3 orang- family dari kelang. Plan ke sana pada 21-24 oct-2016 Terimakasih yer..email saya wincopack@yahoo.com
    Wassalam

    ReplyDelete
  30. as salam Dr.
    sy minta jasa baik dr...kami student..jika dr ada contct no utk bilik sewaan utk 2 org ..plan utk pratical di sne awal bulan 8 shngga hujng bulan 11..minta email sy eypa93_fikah@yahoo.com atau nabihasyarfa@rocketmail.com...trma kasih ya dr..

    ReplyDelete
  31. Assalammualaikum Dr.. minta jasa baik Dr utk share contact number penginapan yg Dr ceritakan. Kami family dgn 2 anak akan ke London 31 julai ni. Terima kasih..

    faradila.zahid@gmail.com

    ReplyDelete